Pages

Thursday, September 22, 2011

KERACUNAN MAKANAN

salam u oll...ari nie ak nk cite cikit pasal keracunan makanan nie...maklumlah dalam bulan raya nie, ade je majlis makan2 n open house x abis2... sampai la ade kawan ak nie pn terkena gak keracunan makanan nie disebabkan pergi open house...
haa nak tau bagaimana keracunan makanan nie boleh berlaku n apa itu keracunan makanan???

Keracunan makanan adalah penyakit yang berlaku akibat memakan makanan yang tercemar. Makanan dikatakan tercemar jika ia mengandungi sesuatu benda atau bahan yang tidak seharusnya berada di dalamnya. haa kalau la ade lalat or pe benda yang plik dalam makanan 2, jangan la makan k...
lagi satu, kalau dah bau n warna da bertukar, jangan la makan walaupun x de benda asing dalam nye...kalau x mmg confirm masuk hospital la gamak nye.





Punca-punca keracunan makanan
Punca utama berlakunya keracunan makanan adalah dengan memakan makanan atau meminum minuman yang :
  • Mengandungi toksin atau racun semulajadi seperti sesetengah jenis kulat, cendawan, makanan laut (shellfish) dan sebagainya.
  • Tercemar oleh kuman yang berbahaya
  • Tercemar oleh bahan-bahan kimia
  • Tercemar oleh bahan-bahan/bendasing
haa dah faham sekarang??nak tau tanda2 keracunan makanan nie??

Tanda-tanda dan gejala
Gejala yang dialami berbeza dari seorang ke seorang yang lain dan bergantung kepada :
  • Jenis racun atau jenis bakteria
  • Jumlah racun atau bakteria yang termakan
  • Umur seseorang
  • Ketahanan seseorang
Biasanya tanda-tanda dan gejala mulai timbul beberapa jam selepas memakan makanan yang tercemar atau beberapa hari kemudiannya.
Tanda-tanda dan gejala keracunan

  • Loya dan muntah
  • Memulas dan sakit perut
  • Kadangkala demam dan dehidrasi
  • Cirit birit
nak tau bagaimana makanan nie boleh tercemar?? ak rase x yah la ak bagi tau, kalau x confirm korang x nak makan kat luar pulak nnti...kesimpulannya makanan nie tercemar disebabkan cara bagaimana makanan itu dimasak n bagaimana cara penyediaan nye la k...so masak sendiri n makan sendiri k...

Bagaimana mencegah keracunan makanan?
Cara yang paling baik dan berkesan untuk mencegah kejadian keracunan makanan adalah dengan melindungi makanan dari tercemar dan mengawasi punca-punca pencemaran seperti berikut :
1.         Manusia (pengendali makanan)
·         Mengelakkan amalan buruk seperti merokok, mengorek hidung dan telinga serta menggaru kepala atau bahagian-bahagian lain pada badan/semasa mengendalikan makanan.
·         Sentiasa mengamalkan kebersihan dan kesihatan diri supaya tidak menjadi punca jangkitan kepada orang lain.
·         Membasuh tangan secara teliti terutama selepas ke tandas, memegang bahan mentah, mengangkut sampah sarap atau sisa makanan.
·         Menjaga kebersihan persekitaran di dalam dan luar premis.
·         Memastikan peralatan yang rosak, sumbing atau retak tidak digunakan lagi.
·         Sentiasa tudung makanan yang dihidang.
·         Tidak menyediakan makanan terlalu awal.

2.         Bahan mentah
·         Bahan-bahan mentah, terutama daging atau hasilnya harus disimpan pada suhu yang rendah (<4˚C).
·         Bahan mentah harus disimpan berasingan daripada makanan yang sudah dimasak dan sedia untuk dimakan. Ini dapat mengelakkan pencemaran silang dari bahan mentah ke makanan yang sedia dimakan.
·         Gunakan peralatan seperti pisau dan papan memotong (chopping board) yang berasingan untuk mengelakkan pencemaran silang.
·         Cuci bahan mentah dengan teliti untuk mengeluarkan kekotoran atau bendasing pada permukaannya.
·         Basuh tangan secara teliti setelah memegang bahan mentah seperti daging mentah sebelum mengendali makanan yang sedia dimakan seperti kuih-muih dan salad.
3.         Serangga dan Haiwan
·         Makhluk perosak seperti lalat, lipas, tikus, burung dan binatang peliharaan adalah pembawa habuk, kekotoran dan bakteria.
·         Kawalan serangga dan haiwan ini akan membantu mengurangkan pencemaran makanan secara berkesan.
4.         Bekalan Air
·         Jika air yang digunakan tidak diperolehi secara langsung dari sumber utama (contohnya dari tangki yang terdedah atau menggunakan sambungan paip getah), pencemaran boleh berlaku melalui kebocoran ini.
5.         Sisa dan Bahan Buangan
·         Bahan buangan mengandungi makanan yang sedang mereput, sisa kulit kupasan dan bahan organik yang menjadi sumber bakteria hidup dan membiak dengan mudah.
Bekas sisa dan sampah-sarap yang terdedah atau melimpah akan menarik haiwan dan serangga perosak seperti tikus, burung, lalat dan lipas..



p/s : siksa ooiii kene keracunan makanan...trauma bila dh kene....haa so kesimpulannya, beringat2 la ketika g open house or majlis seangkatannya... and one more thing, cara yang terbaik untuk mengelakkan drpd keracunan makanan nie, korang masak la sendiri  n jaga la kebersihan masakkan serta peralatan memasak 2.. pastikan rumah korang bersih dari serangga pembawa penyakit... so berhati2 la ye!


No comments:

Post a Comment